Gravidvecka 28


Ja då var man inne i nästa graviditetsvecka vilket känns könt men i bland så¨tycker jag allt att det går för fort fram. Men jag försöker njuta av min graviditet så mycket som möjligt trots min smärtor som jag haft dom senaste dagarna, inget roligt man man vet att man får något bra av det i slutändan. Ja jag har mått bra i dag man jag haft fortfarande ont o jag går som en sumobrotere säger robban o skratar åt mig. Märker att jag inte kan sitta för länge för jag får on o blir stell. så det byts stälning ofta i skolbänken o i bladn får jag lov att ställa mig upp. Trappor och uppförsbakar är väldigt jobbigt och det tar i mott att vet att man ska  gå i dom.  så undviker det så mycket som möjligt.

Jag har även tagigt ett stort beslut i dag, som jag velade på in i det sista man tror att jag/ vi gjorde rätt i alla fall. Mitt stora beslut är att jag går hem i fårn jobbet reda nu på grund av den smärtan jag haft dom senaste dagran o jag känner att min kropp säger i fårn och man måste lysna på den och specielt nu när man har någon mer att tänka på och jag känner inte att jag vill bli sängligande häller.  men jag skulle bara ha jobbat fram till den 15 de oktober sedan skuell jag gått hemma med havandeskapspening men nu får det bli innan. det blir inte alltid som man tänkt sig och jag har ju även skolan man måst tänka på o klara av.  så det var mitt / vårat storabeslut som togs i dag.

Ja vad händer annars nu i gravidvecka 28 för barnet i magen?:

H*N är nu cirka 35 cm lång och väger mer en 1 kg, H*N ökar i vikt med ungefär 27 gr/dag. med tanke på att H*N växer på så ställs allt högra krav på min kropp. kontakten blir även mer intensivare och känns närmare. puffar jag lite lätt på magen kan jag i bland känna hur jag får en puff tillbaka. H*N kan även sparka till av ren reaktion på höga ljud, även fast den har fostervatan som dämpar något. H*N har även börjat drömma och man vet att det har utvecklat sin förmåga att minnas. Lungorna fortsäter mogna för vaje dag som går och andningsövningarna blir mer frekventa.
Från graviditetens sjunde månad är barnets tillväxt framför allt beroende av dess förmåga att producera insulin. Insulinets uppgift är att göra det möjligt för kroppens celler att ta upp socker som cirkulerar i blodet efter en måltid. Cellerna utnyttjar sockret som energi, antingen förbränns det eller lagras. 
På så sätt behövs inget fett brytas ner, och på så vis hjälper det till barnet att lägga på hullet under de sista tiden i där inne i magen
" hos pojkar så har testiklarna börjat vandra ner geonom ljumskkanalen från buken ner till pungen. och när en pojke är nyföd så undersöker man alltid att testiklarna har vandrat hela vägen, om inte så förljs det upp senare." 

 


Kommentarer
Postat av: Stolt mamma till två

Tror nog det var rätt beslut! Härligt med ny vecka!



Kanske kan ses nästa vecka då? Alvin är ledig måndag och fredag annars slutar han halv två. På tisdag är jag tyvärr upptagen.

2011-09-20 @ 09:42:41
URL: http://sarahan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!