har bakat

Gav mig på något nyt i dag som jag aldrig tidigare hade bakat o det vart toppen sukse. gott vart det o så ser den fin ut. :)


Rödvinbärskaka med marängtäcke

Botten:                                                                                                  

60 gram smör/ margarin                                                                      

5 dl vetemjöl                                                                                                                                                         

2,5 dl socker                                                                                        

2,5 tsk bakpulver

4 st äggulor

2 dl mjölk

2 msk vatten kokande

Marängtäcket: 

4 st äggvitor

4 dl socker

1 msk vaniljsocker

3 dl röda vinbär,
färska eller frysta


Gör så här

Klä en långpanna med bakplåtspapper och sätt ugnen på ca 185 grader

Smält smöret och koka upp vatten mär en du behöver och ta sedan 2 msk, kokande vatten till smeten

Blanda alla torra ingredienser i en skål och rör om så bakpulvret blandas

Tillsätt äggulorna (vitorna ska vara till marängtäcket)

Tillsätt även mjölken vattnet och det smälta smöret. Och rör till en jämn smet (det behövs inte vispas) häll smeten i långpannan.

Grädda i 15 min. när det är 5 min kvar så är det bra o börja med att vispa marängtäcket,

Vispa äggvitorna till hårt fast skum, tillsätt sockret lite i taget under vispningen, vispa en stund så det blandas riktigt slät och vit

 Blanda i de röda vinbären i marängsmeten (går att prova med andra bär med som blåbär vit vinbär lingon)

Ta ut kakan ur ugnen när 15 min har gått. Bred på marängtäcket och grädda ytterligare 5-7 min Använder du frysta bär så plussa på några minuter) marängen sak börja få lite färg när den är klar

Låt kallna o skär i lagom stora bitar. Kakan går även at frysa in.


Kommentarer
Postat av: Sandra

Blev det gott? Såg gott ut...

2010-07-31 @ 17:53:01
URL: http://malmberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!