Recept

lovade att jag skuell läga upp receptet på blåberspajen jag gjorde i onsdags så här kommer det

Blåbärspaj 10 pesoner



150- 200 g smör eller margarin
1 dl socker
ca 5 dl mjöl.

fylning:
5-7 dl blåbär
1 dl socker
2 msk potatismjöl

Gör så här:

* Gör pajdegen först ta. smart tips är att blande den direkt i pajformen. ta så mycket mjöl som behövs jag brukar alldrig på efter vad som står utan bara hälla på och sen känna mig fram.
* Tryck sedan ut pajdegen i formen och ställ in den ett tag i ungnen för förgrädning. Deta  är inget du måste men  tycker den blir bätre då.
* Ta hälften av blåbären och mosa dom lite gran i en byta.
* Ta i socker och potatismjölet  och rör runt
* Tillsät resterande ut av blåberen och rör runt.
* Degen som blir över kan du gör ett lock av till pajen.
* Ta då fram 2 bakplåtspaper en kavel och pajdegen.
* Läg pajdegen på ena bakplåtspapret och läg det andra över börja sedan kavla.
* Skär sedan ut ditt mot på pajformen.
' Du kan även skära ut ett mönster i degen om du vill att den ska bli  lite extra dekorativ.
* Vill du inte ha loka på pajen så ta bara 150 g smör.
* Ta ut fomen ur ungnen och läg i blåbären och sedan på med locket och in i ungnen igen.
* Tills den har fot en julenbrun fin färg på sig.
* Kan bådeserveras varm och kall med vispad vaniljvisp.
* Strö lite florsocker över innan sercering.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!