Detta gör och kan Olivia!

Ja jag lovade ju att ta upp hur det gör i olivias uteckling och tänkte att nu när vi vart hos BVC. är ett bra tillfälle.
Olivia kan:
* Fokusera med bliken
* Vända sig om
*Le
*Skratta
* Sitta upp själv
*Åla sig
*Krypa
*Säga Mamma
*Säga pappa
*Stäla sig upp
*Gå med hjälp av gåvagnen eller någon störe/ vuxen.
*Klätra.
*Säta igång pappas P3
*Få ut cd skivan ur P3
*Leka
* Läga sitt pussel med lite hjälp av oss
*Stäla sig upp i spjälsängen
*Bada själv
*Hitta på bus
* Säga nej med att skaka på huvudet när man säger nej
*Säga ja på samma sät som nej
* Drika med sin pipmug sj.
*Dra i kattens svans och skräma honom
* Äta vanlig mat.
* Vara glad och snäll
*Flörta
*Mysa
*Nypas
*Skrika
*Vara envis
* Säga i fårn
* Har stot själv utan stöd i någon sekund ca 5 kanske.

Har säkert glömt bort något men hon är ju 9 månader nu och 1 vecka så då ska dom ju kunna en del men hon har ju var tidig med mcyket i alla fall vad BVC annser och tycker när dom går efter vad som är normalt. Vad som nu är det vet jag inte för ingen är ju den andra lick. Tycker det är jobbigt att vi ska gemföra oss med andra och när jag vart gravid sa jag att jag inte skulle gör det själv men är något inom än som gör det i alla fall. Man hinner inte själv tänka efter uten kroppen bara reagerar tycker jag och sen så kommer man på sig själv att man tänker så här varför kan inte hon det varför har inte mitt barn så många tänder, varför säger inte hon mamma, varför krypper hon inte för det gör ju den här. Men har inte gjort det mcyket. så är ändå stolt över mig själv att jag ändå för söker hålla det jag sakt. Brukar tänka som så om jag kommer i dom banorna att jag men mitt barn kan säkert något som inte den kunde vid den månaden eller som inte den kan. Visa utveklasju mer fysiskt, psykiskt eller intelektuelt. så alla är olicka som sakt var.

Annar så är ju Olivia som sakt var 9 månader och 1 vecka ca. Och hon har: 2 Tänder i nedra käken ingen uppe ännu man kommer nog snart tänderna sa bara pang så hade hon en sedan tog det ju bara 1 och 1halv vecka så hade hon sin 2.a tand. Hon är 70 Cm Lång och väger 8.490 g och har 45 i mott runt huvudet. Våran prinsessan har ju alltid legat över normal streket eller kurvan som man pratar om  vikt och längd och det gör hon fortfarande fast hon har börjat äta mat. dom säger ju det till oss föräldrar att vi inte sak vara räda om dom inte följer sin kurva när dom börjar äta vanlig mat för då kan den sluta neråt. Hon är i alla fall våran guld klimp, charmtroll, prinsessan ja hon är vårat allt och vi presara henne inte i sin utveckling utan allt kommer i sin takt för eller senare. Och vi tycker att hon är väldigt tidig i sin utveckling när man tänker på vad som står i tidingar och böker vad dom brukar och ska kunna vid dom olika faserna / månader / år vad man nu ska säga. Och detta får vi ju även höra i fårn utomstående.

Tänker mcyket på tall om utomstående. Vad man får för blikar av folk man inte känner. Man kan skäna sig  ut titad eller ner värderad. Ja man kan nästa bli ner tryckt i skorna bara va bilickar från andra människor som man kan få. Vist att folk titar på en när man går ut i vanliga fall men. Hallå mäniskor ni som är föräldrar som går med barnvagnar. Varför ska vi stira ner varandra! varför ska man snegla ner i någon annans vagn bara för o se vad har du på din vagn elelr barn och ja ha har du en sådan vagn mm.VArför ska ni tävla mott varandra för?  Jag förstår mig inte riktigt på det. JAg titar inte ner i andras vaganr bara för att jag har barn själv. Och nu när man själv blir utsat för det så läger man märka till det mer och mer. Tycker det är ass jobigt med dom som gör detta. Vist jag kan tita och spana in vagnaran för och se jaha det är en sådan och  den var fin mm. Men ser inte ner på dom eller sneglar ner på ett nedlåtande sätt eller för o se vad har du på ditt barn( "jaha du har en kille klär du den så  i rött det är ju för tjejer" )mm. Alla har sin stil och vist jag kan tita jag med och prata men jag försöker va diskret i alla fall om jag så väll gör det. vad jag vet så händer det inte ofta och jag är på stan ofta.. Vet inte i fall man bara känner så här eller i fall det verkligen är så. Vet i alla fall att vänner man har gåt med på stan också lakt märka till det i bland. och sägar ja nu förstår jag vad du menar! Men klart är det någon man käner eller vet vem det är så är man ju nyfiken och vill veta och då kan jag förstå att man kanske små titar och försöker snegla ner i vagnen för så är men ju bygd. man är nyficken och vill vet och få svar.
Detta kan vi ju göra mot vilken perosn som hälst som man vet vem det är. Man vill helt enkelt bara snegla litte se hur den
ser ut gust nu och vad som kan ha hänt. för med att bara tita på en perosn så kan man tolka väldigt mcyket. eller ta för hastade slutsatrermede. men får ett intryck. Eller hur Sandra/ sörping?? vi gjorde ju det i dag när vi var på stan

Men sen så har vi ju även det här! jag som ung förälder känner när folk ser ner på en bara för att man är ung och är mor redan. Man hör och se på hur dom sukar o stöner ja så ung och redan barn, Ja hon vet inte vad hon missar och klarar hon verkligen av det där. Ja kan jag då säga . Visa är mer mogna en vad sin ålder visar. Men sen så kan jag hålla med om att jag tycker inte en tjeje  som är 14 - 15 ska skaffa barn för dom är själva barn fortfarande och det är ett stort ansvar så vänta lite gran i alla fall. Efter gymnasiet så tycker jag att det är helt okej det beror lite på hur mogen man är och hur man själv känner sig. Man känner ju sig själv bäst och vet ju själv om man skulle klara va att ta hand om någon annans liv med och ta ansvar för någon mer. Men snälla ni där ute jag är snart 22 år gammal och jag låvar jag vet vad jag get mig in i. Så sluta tyck synd om mig för att jag är ung jag klara mig  lika bra som en som är 30 år gammal. Jag kanske till och med klara det bätre än en 30 åring. Vem vet det igentligen.  det vet ingenmer än jag och dom närmaste. Vist jag hade tänkt att vänta med att skafa barn tills jag var 25- 27 år gammal eller tills jag var i ett stabilt förhålande där vi vart tillsammasn ett bra tag och vet vart vi har varndra men alla planer går inte riktigt som planerat. Och så vart det här för oss. Men vi tog det som det kom tog inge förhastade slutsatser och vi ångrar inget av dom bestluten vi tog.

Så snälla rara underbara vänner och läsar till denna blogg påmin mig om ni tycker att jag är någon som dom jag själv hängt ut i min blogg nu för så vill jag inte bli eller vara och då är det mitt undermedvetna som sätter igång igen och jag lägger inte märka till det själv. 
Om ni nu har kommit så här långt la märka till det nu att inlägget vart väldigt långt i dag men det var skönt att skriva av sig nu ska jag ta och natt mig för natten med. Robban är  i väg i natt och fiskar kräfter så det är rätt tomt här hemma utan honom men hoppas att han kommer hem med en massa goda kräfter till oss som vi kan gotta oss med sedan. Eller om vi nu ska ha någon kräftskiva eller blir bjuden till någon.
en nu är det nattmössan på för min del.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!